Hiken is voor helden!

14 juli 2014 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Zondag besloten we toch om het anders te doen dan vooraf bedacht. Excuses voor degene die ons schema van de reis hebben, want nu klopt er nog minder van...

In plaats van via Sequoia te rijden naar King's Canyon gaan we rechtstreeks naar Yosemite National Park. Dit heeft met name te maken met het feit dat de weg naar King's Canyon doodlopend is en dat het rijden vanaf hier naar Yosemite meer tijd in beslag zal nemen dan we aanvankelijk dachten; namelijk 4uur in plaats van 2,5uur. Met dan ook nog de tijd van heen en weer rijden naar King's Canyon erbij komen we over de 5uur rijden heen en dat willen we eigenlijk niet meer doen. Las Vegas - Death Valley - Bakersfield was wat ons betreft de eerste en de laatste helse rit.

De eerste campground in Yosemite was uiteraard vol, maar hogerop in het park was een prachtige plek middenin de bossen voor ons beschikbaar. Dit is een plek voor slechts 1 nacht, maar we hopen morgenochtend dan opnieuw te kijken of er misschien nog een plekje vrij is, dan verzetten we de tent gewoon en blijven we hier nog een nacht.

Onze eerste dag in Yosemite, het was inmiddels al half de middag, was weinig interessant: rusten. We hadden dit blijkbaar nodig, want binnen de kortste keren lagen we allebei heerlijk te slapen in de tent. Rond half 6 werden we wakker en toen kregen we de energiepot niet meer open en besloten we een avondje tenthangen te doen, maar dan wel eerst even de was fixen. Rogier zijn shirts zijn op en de onderbroeken kunnen ook geen dag langer meer gedragen worden, we leven nu eenmaal wat primitief hier...Niet veel later kwam de ranger van het park naar ons toe met de uitnodiging voor het kampvuur vanavond met als thema 'science in Yosemite National Park'. Dit leek ons eigenlijk wel een goed idee, zodat we nog enigszins het gevoel hadden dat het een zinnige dag was, dus om 8u hebben we onzelf bijeen geraapt en zijn we naar het kampvuur een stukje hoger in het park gegaan. Wat we daar aantroffen was oprecht leuk! Een ranger (man met grijze baard hihi) die ons ging vertellen over alle onderzoeken die in Yosemite gedaan zijn in het verleden en heden en hoe het letterlijk op de kaart gekomen is. Daarnaast mochten we liedjes zingen: jeej! Maargoed we hebben, als echte toeristen, natuurlijk uit volle borst meegezongen met het Scat-lied, echt hilarisch. Na het kampvuuravontuur hebben we wel voor de zekerheid even gevraagd of de geur van onze was geen beren aan zou trekken, maar de ranger stelde ons gerust en dus zijn we lekker zonder zorgen ons mandje ingekropen. We zouden de volgende dag een ware hike gaan ondernemen. Een goede nachtrust zou dus geen overbodige luxe zijn en dat bleek ook zo ...

Maandag zijn we lekker op tijd gewekt door de bekende iphone-wekker: 7.30!! Na het ontbijt gelijk even wezen kijken of er nog een plekje vrij was op de camping en warempel, het plekje tegenover ons was nog vrij voor vandaag! Onze spulletjes ingepakt en de tent opgepakt en 10 meter verschoven. Dat was een goed begin van de dag! Om 9.30u zijn we vertrokken richting Yosemite Village. Hier waren een aantal hikes en we zouden even kijken welke we wilden gaan doen. Op weg naar Yosemite Village besloten we om naar Glacier Point te gaan: een prachtig uitzichtpunt, de vraag was alleen hoe? Hikend 4 mijl (en dan nog 4 mijl terug...), of met de auto. Echter, de auto sloeg prompt af en dus gingen we niet hiken! Hmm..dat was eigenlijk niet de bedoeling! Gelukkig wijzigden de plannen toen we eenmaal onderweg naar Glacier Point waren, want een ander uitzichtpunt trok onze aandacht: Sentinel Dome. Hier hebben we de auto geparkeerd en zijn we gestart met de hike van slechts 1,1 mijl (1 mijl is 1,6km). Nadat we aangekomen waren bij Sentinel Dome: wat een machtig natuurwerk is dat, een soort grote stenen koepel, maar dan massief. Toen bleek ineens dat we nog 1,4mijl konden doorlopen naar Glacier Point. Dat leek ons wel een uitdaging, dus hup daar gingen we, bergafwaarts! Na 350 meter dalen en 30min lopen verder kwamen we aan op het machtige uitzichtpunt. Een waar genot om weer te zien, maar dan gaat langzaam het besef komen dat alles wat naar beneden gaat ook weer omhoog moet .... Ai ai ai ....
We hebben het even uitgesteld en gauw een ijsje naar binnen gewerkt, maar toen moesten we er toch echt aan geloven: de klim terug naar Sentinel Dome. Al met al hebben we dit nog best vlot gedaan, ongeveer 2,5uur zijn we in totaal aan het lopen geweest (totaal 5,2mijl/8,3km) over rotsen, door bossen, door heeeeeel veel stof en langs omgevallen bomen. Dat is ook nog wel de moeite waard om te melden: op de heenweg naar beneden hoorden we een enorme knal, we dachten aan onweer ondanks het goede weer. Echter, op de terugweg bleek ons pad te zijn ingenomen door een immens grote boom die daar enkele minuten geleden omgevallen was. Dat verklaarde de knal die we onderweg gehoord hadden wel! Wij dachten dat op deze tocht de beren onze grootste vijand waren, maar de bomen deden er niet voor onder, dat bleek. Al met al voelden we ons echte helden toen we terugwaren bij ons startpunt :-)

Terug bij de auto hebben we even wat gegeten en zijn daarna doorgereden naar Bridalveil Falls. Het is helaas al tijden warm hier en de meeste watervallen staan droog begin augustus. We hebben nog wel een restant van deze waterval gezien, maar we konden ons ook goed voorstellen dat dit in het voorjaar veel indrukwekkender is om te zien.
Nu zitten we inmiddels op de camping om onze benen rust te geven, want die klim voelen we echt wel hoor! Om ons heen is het gaan onweren en dat merken we aan de klamme lucht waar we nu in zitten. Niet erg, zolang het maar langs ons gaat en niet volle bak over ons.

Morgen gaan we uit Yosemitepark weg en vervolgen we onze trip richting Lake Tahoe. Ook dit is weer 4uur rijden, dus we pakken onze spulletjes vroeg in zodat we rond 13u aankomen en een campingplekje kunnen zoeken. Tevens hopen we daar op wifi, om de afgelopen verhalen te kunnen posten om jullie te entertainen!

1. Hanneke:
    15 juli 2014
    Ik vind jullie wel een stelletje kanjers!!
    Dat platte Nederland stelt niks meer voor, je loopt zo naar Zeeland!!
  2. Lize:
    16 juli 2014
    Ook jullie zijn echte bikkels hoor.
  3. Mineke:
    16 juli 2014
    Hoi, was plaatsvervangend moe na het lezen van de tochten die jullie maakten!
  4. Coby Boere:
    16 juli 2014
    wat een reuze leuke verslagen om te lezen , genieten jullie nog maar heel veel daar dan kunnen wij ook mee genieten . heel erg bedankt en gr